Substitut al gândirii…..televiziunea


Presa scrisa si indeosebi mijloacele  de informare audio vizuale  utilizeaza   diferite tehnici de spalare a creierului. Omul contemporan este supus unui potop de informatii    neînsemnate menite sa distraga atentia  publicului de la problemele importante.

De cele mai multe ori nici nu ne dam seama cate clipe pretioase pierdem din timpul nostru in favoarea acestor mijloace; timpul pe care il putem petrece util alaturi de copiii, prieteni si familie. Uitam ca nu traim o vesnicie si fiecare clipa este unica si ireversibila; nu acordam atentia pe care o merita fiecare moment din viata noastra; de cele mai multe ori neglijam copiii ce se refugiaza in camera lor ( la randul lor in fata calculatorului) si ne intrebam de ce mai tarziu apar blocaje de comunicare si nu nu numai  intre copii si parintii. De ce acel timp liber ( si asa foarte putin) sa nu il petrecem in compania lor. Cei mai multi probabil vor spune ca nu isi permit financiar o excursie, concediu, etc…dar sa citesti unui copil de gradinita o poveste, sa iesi in parc la plimbare, sa practicati un sport impreuna ( role, bicicleta- primavara …toamna; inot, cu sania- iarna) , sa gatiti impreuna…poate chiar sa mergeti la o piesa de teatru sau la  la opera…nu necesita resurse atat de mari. Totul tine de vointa si de modul in care intelegem sa ne lasam purtati de val sau nu …..e mai usor sa te lasi purtat de val decat sa lupti contra furtunei.

Am citit doua articole foarte  interesante din care redau cateva fragmente.

Dr. Richard Constantinescu: Jurnalismul de ştiinţă, despre manipularea mediatică

” Într-o discuţie pe care am purtat-o la unul din liceele ieşene cu elevii din clasele V-VIII am aflat că timpul pe care părinţii îl petrec zilnic alături de ei este de cam 10 minute. Surprins fiind, i-am întrebat pe elevi ce fac părinţii în afara acestor „10 minute” şi, răspunsul a fost scurt: „Stau la televizor!”…

. 

Pentru familiile de azi, acest centru coordonator şi guvernator al tuturor acţiunilor fundamentale a devenit televizorul. Membru al familiei, intermediar între membrii acesteia şi în final element decisiv în majoritatea actelor şi deciziilor, televizorul exercită, paradoxal, două forţe asupra familiei: una centripetă – care-i orientează permanent spre el şi alta centrifugă – care-i îndepărtează constant de coeziunea pe care ar trebui s-o aibă.

Putem spera că prin sporirea cunoştinţelor privind domeniul mass-media şi mai ales al efectului său manipulator lucrarea să conducă măcar la reflecţie şi la înţelegerea faptului că televiziunea, cum sublinia şi sociologul Pierre Bourdieu, „pune într-un foarte mare pericol diferitele sfere ale producţiei culturale: arta, literatura, ştiinţa, filosofia, dreptul” şi „periclitează, nu mai puţin, viaţa politică şi democraţia”. Viaţa în întregul ei!

Privilegiul modelării inconştientului uman îl deţine astăzi televiziunea şi acest lucru este evidenţiat de către autor în cartea sa. Creierul, limbajul şi în final corpul este modificat de către televiziune.Asemenea celui care obţine din lut formele pe care le doreşte, le strică şi face altele cu totul noi, aşa şi media frământă lutul însufleţit şi îl transformă după cum o cer interesele momentului şi mai ales ale pieţei.

Substitut al gândirii,televiziunea, observă Sébastien Bohler, duce la diminuarea simţului critic,inducerea fricii („sindromul lumii rele”), desensibilizare emoţională, dependenţăşi accentuare a stărilor depresive, acestea fiind numai câteva din efectele pe care aceasta le produce.

Mass-media prin toate instrumentele pe care le deţine nu face decât să acţioneze la nivelul consumului, angoaselor, fanteziilor şi proiecţiilor oamenilor.”

Oana Pellea: „Urăsc siliconul şi epoca lui”

” Ne întrebăm din ce în ce mai rar ce căutăm aici. Cine suntem şi ce vrem de fapt.Uităm cu desăvârşire să simţim noi, să gândim noiNici nu mai ştim de atâta informaţie care sunt gândurile noastre şi care nu. Dacă ce simţim e adevărat sau nu. Şi într-o zi ne mirăm că două avioane nebune intră în viaţa noastră şi schimbă omenirea.

Şi atunci începe panica. Şi, în sfârşit, începem să ne punem întrebări. Să căutăm explicaţii. Să încercăm să răspundem la întrebarea de ce? Şi pentru că suntem o rasă inteligentă, dar parşivă, găsim răspunsuri: politice, economice, religioase. În nici un caz umane.”

 

Unele posturi TV , au inceput sa foloseasca tehnici evoluate de manipulare . Simultan cu semnalul principal transmis ( imagine si sunet ) , sunt transmise si unde psihotronice , ce au drept scop inducerea in mentalul telespectatorilor ( ascultatorilor ) a convingerii ca cele vizionate sunt adevarate . Grav este faptul ca aceste manipulari vizeaza convingeri politice , economice , religioase , educationale , etc. Astfel , o persoana supusa acestei actiuni , va avea senzatia ca ideile ( conceptele ) prezentate la TV , sunt in perfecta concordanta cu propriile pareri , si dupa un timp chiar vor avea senzatia ca sunt conceptele lor. Daca pana acum aceste tehnici erau folosite doar de armata , servicii secrete , etc , acum sunt folosite de televiziuni cu diferite interese .

Comentariu:

Fragmentele de mai sus pun in lumina un adevar trist: dorinta omului de a fuge de sine insusi , de gandurile si constiinta sa; necesitatea de a umple golul din sufletul si viata sa.

Intr-adevar mass- media, asa zisa obiectiva si impartiala are rolul de a creea prototipuri , modele de urmat,  de a inocula ideii si concepte, de a modela personalitatea umana asa cum o considera opurtuna:  intr-un singur sens; cel favorabil societatii de consum;  omul modern care in vederea acesteia trebuie sa munceasca, sa isi achite taxele, sa consume – pentru a asigura piata de desfacere mariilor companii…produse care de cele mai multe ori reprezinta o modalitate de a ne scurta viata…se  comercializeaza alimente fara a tine cont de efectul acestora pe termen indelungat…nu ii intereseaza sanatatea celor ce cumpara..pentru ei important e profitul..

One thought on “Substitut al gândirii…..televiziunea

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile despre tine sau dă clic pe un icon pentru autentificare:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s